بسته بندی و چاپ محصولات غذایی

با سلام در این وبلاگ قصد داریم مطالبی را برای ارتقا اطلاعات عمومی شما به اشتراک بگذاریم و در مورد انواع غذا های فست فودی وبسته بندی آنها صحبت کنیم

بسته بندی و چاپ محصولات غذایی

با سلام در این وبلاگ قصد داریم مطالبی را برای ارتقا اطلاعات عمومی شما به اشتراک بگذاریم و در مورد انواع غذا های فست فودی وبسته بندی آنها صحبت کنیم

فست کژوال و تفاوت آن با فست فود


قبل از هر موضوعی باید به این موضوع اشاره شود که در صنعت غذا کانسپت های کاری متعددی وجود دارد که یکی از آنها فست کژوال میباشد؛ تعریف ساده و عامیانه ی فست کژوال عبارت است از: 
نوع خاصی از فست فود یا رستوران که نه به شیوه ی سرو غذا به صورت پخت اختصاصی با زمان بالا می‌باشد و نه مثل فست فود ها یک سری محصولات پیش آماده که غالبا کیفیت پایینی دارند را با روغن هایی که برای غذاهای قبلی و بعدی استفاده می‌شود را سریعا درست کرده و به مشتریان تحویل میدهند. 

شاید به این موضوع هم علاقه مند باشید : ده رستوران بزرگ دنیا

در واقع همان فست فود میباشد با این تفاوت که در فست کژوال ها غذا را با استفاده از مواد غذایی با کیفیت بالا و غالبا ارگانیگ درست کرده و در بسته بندی های بهداشتی به مشتریان تحویل میدهند، نکته ی قابل تامل در این سری از رستوران ها امکان مشاهده ی پروسه ی تولید غذا توسط مشتریان است.

فست کژوال

این نوع از رستورانداری یکی از سبک های پر طرفدار در دنیا می‌باشد که برند های همچون پنج نفر (فایو گارز) و… از پیشگامان آن میباشند که توانسته اند بیش از ۱۰۰۰ شعبه برای خود دست و پا کنند و البته از این نکته نباید غافل شویم که این سبک از رستوران‌داری در ایران نیز به شدت در حال پیشرفت و همه گیر شدن است، و برای اثبات این گفته همین بس که برند زنجیره ای فست فود شیلا به تازگی هشتگ فست کژوال را در کنار پست های خود قرار میدهد.

 
fast casual
 

به دلیل استفاده از مواد خوراکی تازه معمولا این رستوران ها سطح قیمت بالاتری نسبت به فست فود ها دارند با این حال، به دلیل نبود میزهای جداگانه و سرویس دهی به معنی کامل آن  در سالن، نسبت به رستوران های شناخته شده با قیمت کمتری مواجه هستیم.

همچنین در مورد محیط این نوع از رستوران ها می توان گفت همچون فست فود مشتری احساس راحتی می کند. معمولا غذا به دو روش سرو می شود، اول این که بلافاصله بعد از سفارش دادن یا در مدت زمان کوتاهی سینی غذا در اختیار مشتری قرار می گیرد. و در روش دوم به صورت سلف سرویس مشتریان قادر خواهند بود غذای خود را از میز مخصوصی بردارند. با این حال سطح دستمزدها و مشتریانی که علاقه به پرداخت انعام دارند کمتر است.

 

پیدایش غذای منجمد و بسته بندی کردن غذا


گلارنس بردزای یک فرد امریکایی اولین کسی بود که در سال 1920میلادی غذای منجمد را کشف کرد. او ابتدا در یک بیمارستان که روی کشتی قرار داشت کار می‌کرد که به صورت اتفاقی کار ماهیگیرانی که بعد از صید ماهی ها را سریعا منجمد میکردند برایش جالب شد. خصوصا این که ماهی ها بعد از اب شدن یخ، طعمشان را از دست نمیدادند و فاسد نمی‌شدند.


یشینه منجمد کردن مواد غذایی با هدف نگهداری غذا، به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد، که کشاورزان و ماهیگیران با استفاده از یخ‌های زمستانه اقدام به نگهداری مواد غذایی طبیعی در فصل زمستان می‌کردند.

 

گلارنس پس از این که بعد از مدتی به امریکا بازگشت یک شرکت تبلیغاتی راه اندازی کرد و تبلیغات همان ماهیگیران را انجام داد. او متوجه این مطلب شد که ماهی ها قبل از این که به بازار برسند فاسد می شوند کلارنس از همون ترفند ماهیگیران استفاده کرد و ماهی ها را منجمد می کرد اما در ابتدا زیاد مورد استقبال مردم واقع نشد چون به ماهی ادویه زیاد ی میزدند و مردم طمعش رو دوست نداشتند.


 
غذای منجمد
 

اما بعدها گلارنس تصمیم گرفت شرکت خود را به ماساچوست انتقال دهد و در آنجا روش جدیدی را برای بسته بندی غذا های منجمد پیدا کرد و در سال 1923 میلادی شرکت دیگری به نام پاستوم سریل راه انداخت که غذا ها و مواد مغذی دیگری را منجمد می کردند. در نتیجه در سرتاسر امریکا کمپانی های بزرگ برای تولید غذای منجمد به وجود امد و این موضوع کمک زیادی به مردم در جنگ جهانی دوم کرد.

 
غذای یخ زده
 

 فرآیند تهیه غذای منجمد

فرآیند تولید و بسته بندی مواد غذایی منجمد شامل پر کردن بسته،استرلیزه کردن، منجمد کردن، ذخیره کردن و انتقال به مقصد می باشد.درسالهای اخیر صنایع بسته بندی این محصول شاهد پیشرفت چشمیگیری بوده و بسته بندی ها به راحتی در مایکروویو قابل استفاده است. درسال 1974 اولین ظروف با ظرفیت گرمایشی بالا در بازار عرضه شد که گرمای لازم را به میزان مناسب به غذا می رساند.اخیرا تکنولوژی های جدیدی ابداع شده که در حین فرآیند بسته بندی باکتری های مضر و… را از غذا می‌زدایند.


منبع : سایت چاپ و بسته بندی ایرانیان پک